Maximalism

En broderiutställning på Galleri Anna H. i Göteborg

Sju konstnärer ställer ut broderier. En fantastisk bildvärld öppnar sig för betraktaren.

Frida Breife, född 1972 och utbildad på Textilhögskolan i Borås och på HDK, bor sedan snart femton år i Göteborg. Frida har erhållit Göteborgs Stads Kulturstipendium, Bildkonstnärsfondens arbetsstipendium mm. I sitt arbete söker Frida Breife att göra konst av vardagliga företeelser och objekt. Frida samlar på föremål som väcker en historia. Allt är en möjlig början till ett nytt verk. Frida Breife arbetar ur en textil utgångspunkt med broderitekniker som bas, ofta i kombination med fotografi eller textiltryck.

Tabea Dürr, påbörjade sin utbildning till textilkonstnär i Magdeburg och har i också avlagt Masterexamen vid HDK. Tabea är bl a representerad på Nationalmuseum och har deltagit i en lång rad utställningar runtom i Europa och är också aktuell med en utställning i Kina.
Tabea Dürr utgår från några ganska vanliga fåglar och deras namn på tyska. Som hon översätter fel med flit. Tabea vill behålla bilden som ett fågelnamn kan innehålla – inte förlora den i en översättning. Ord och gömda budskap är viktiga för henne. Emblem är en enhet av bild och text som tillsammans ger en mening. Emblem som uttrycksform kom fram under 1500-talet och användes som budskap av exempelvis Maria Stuart när hon i hemlighet och från sitt fängelse lyckades starta ett uppror.

Kicken Ericson, bor på Öland och utbildade sig på Konstfack i Stockholm. Kicken är representerad på Nationalmuseum, Statens Konstråd, Röhsska Museet mm. Hon har fått Stockholms Stads Kulturstipendium, 10-årigt stipendium från Bildkonstnärsfonden osv.
Kicken har sagt att hon känner sig mer som målare än textilare, men att det textila materialet trots det är väldigt viktigt för henne. Kicken Ericson använder sig av tarlatan, ett glest gasbindeliknande tyg, som hon färgar in med textilfärg och syr sen med sytråd och lingarn.

Lillevi Hultman, född 1943 är utbildad på Konstfack och bosatt i Linköping, försöker avvinna föremålen dess inneboende ljus och den utstrålning som
alltid omger dem, osynlig för det mänskliga ögat. Ett hastigt uppdykande och ett hastigt försvinnande, beroende på hur betraktaren rör sig i rummet. Alldagliga föremål förvandlas och får skönhet när ljuset träffar objekten från den punkt betraktaren befinner sig på. Ett ljusspel där betraktaren styr. Tecknandet sker med hjälp av symaskinen och hon lyckas åstadkomma en linje som likväl skulle kunna vara gjord av en hård blyertspenna eller en enkel bläckpenna där bläcket är på väg att ta slut.

Britta Lincoln, född 1930 och en textilkonstens nestor är utbildad på Konstfack och bor i Göteborg. ”Britta Lincoln jobbar i en nonfigurativ formvärld och bygger sina bilder, ofta i lager på lager, av färg, form, material och små, små stygn. Britta beskriver sina motiv som en slags inre landskap , fria för tolkning av betraktaren själv” (Helen Backlund, Dalslands Museum).
Konstnären är representerad på bl a Nationalmuseum, Röhsska Museet och Textilmuseet. Bland många andra stipendier genom åren mottog Britta för två år sen det prestigefulla textila priset till minne av Sten Kauppi.

Jennie McMillen, född 1977 är nyutexaminerad från Textilkonst på HDK, mastersprogrammet. Jennie har alldeles nyligen tilldelats Eric Ericsons stiftelses stipendium. Jennie arbetar framför allt med broderi. Hon bygger bilder utifrån mindre händelser och möten. Är upptagen av det som inte går att formulera i det omkring henne. Händelser utan att mycket händer. Människor som nästan finns. Jennie betonar långsamheten som arbetsmetod. Varje broderi tar omkring ett halvår att få klart. Genom broderitraditionen i Sverige och i andra länder, som Guatemala, kom Jennie under tiden på HDK att på allvar förstå att man också kan berätta genom broderi.
”Nu vill jag ha en ateljé och en liten inkomst, leva billigt och arbeta mycket.”

Kazuyo Nomura, född och uppväxt i Japan bor sedan 1988 i Sverige och numera i Göteborg. Här i landet har Kazuyo utbildat sig på Textilhögskolan i Borås och på HDK.
Kazuyo arbetar också som formgivare och fick år 2006 Nordens största designpris, Nordic Award in Textiles på 250.000 kronor.
Kazuyo Nomuras verk är präglade av stor enkelhet. Hon arbetar med svart tråd på ljus linnebotten och broderar både för hand och med symaskin. Men Kazuyo arbetar också med nylonrev och plastbitar och ”hennes verk har fått alltmer kosmiska dimensioner”.
Kazuyo är bl a representerad på Statens Konstråd, Nationalmuseum och Röhsska Museet. Hon har erhållit en lång rad stipendier som ex Konstnärsnämndens 2-åriga arbetsstipendium såväl år 2000 som 2004.

Vernissage lördagen den 9 oktober kl 13 – 16

Utställningen pågår 9 – 24 oktober
och är öppen ons – torsdag 12 – 17 och fre – söndag 12 – 15

Välkommen!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: