Eva Zethraeus

Eva Zethraeus, keramiker utbildad på HDK i Göteborg, har sin ateljé i Chokladfabriken, Göteborg.

Eva som är född 1971 har sedan många år ställt ut i såväl Sverige som internationellt. Hennes verk har under senaste tioårsperioden kunnat ses ex i Japan, Schweiz, USA, Holland, Norge, Danmark, Tyskland, Egypten, Australien mm.

Eva är representerad på bl a Nationalmuseum, Röhsska Museet och Statens Konstråd och har mottagit en lång rad betydande stipendier.

Eva kommer att ställa ut på COLLECT på Saatchi Gallery i London i maj i år och håller också på med en utsmyckning för VG Regionen till Rågårdens Rättspsykiatriska anstalt.

Om utställningen som nu är aktuell på Galleri Anna H. skriver Eva Zethraeus själv;

”Inspirationen till mitt konstnärskap kommer från upplevelsen av en tavla som heter just ‘Lustens Trädgårdar’ av Hieronymous Bosch som finns på Prado Museet i Madrid. Enligt min mening: surrealism redan på 1400talet. Tavlan är egentligen en triptyk, en altar tavla som visar livet på jorden i mitten, livet i himmelen till vänster och livet i helvetet till höger. De finns alltid nya saker att upptäcka i denna bild full av fantasi och former.
Jag flyttade till Madrid som 11 åring och skolan jag gick på, under sju års tid, låg bakom Prado Museet. Intresset för konsten växte fram under dessa år i Spanien men den största konstnärliga upplevelsen har förblivit denna tavla av Hieronymous Bosch.
Med denna utställning vill jag skapa min egen ‘lustträdgård’: en miljö fylld med keramiska former som har knoppats, har växt, har kapats, har sammafogats och slutligen arrangerats. Lusten till att skapa som jag upplever dagligen är grunden till mitt konstnärliga arbete i verkstan.”

Den 22 mars kl 19 berättar Eva Zethraeus om sina tankar kring sitt arbete och lusten till konsten och det konstnärliga processen på Röhsska Museet vid en öppen föreläsning.

Vernissage lördagen den 12 mars kl 13 -16

Utställningen pågår 12 till 27 mars
och är öppen tis – torsdag 12 – 17 och fre – söndag 12 – 15

Välkommen!

Kommentera

