Noa Andersson

Noa Andersson, konstnär född i Kristianstad och numera boende i Blekinge, är för göteborgarna kanske mest känd för att ha gjort isskulpturer på Liseberg de senaste två åren.
Men Noa Andersson har sedan länge utsmyckat det offentliga rummet, ställt ut målningar, objekt och skulptur, erhållit Statligt arbetsstipendium, är medlem i KRO, samt arbetat som scenograf, fotograf mm. Noa Andersson säger om sin konst:

”När folk frågar vad jag arbetar med har jag alltid svårt att svara. Jag vet nämligen inte riktigt själv. Jag bara gör grejor. Om det kallas konst vet jag inte heller… Det viktiga är att folk som ser mina grejor finner dom intressanta, tänkvärda eller till och med vackra. Materialen jag arbetar med är egentligen oviktiga, bara dom passar in med den bild jag har i huvudet. Det kan vara tungt som metall och sten eller lätt som papper och bambu. Ett av mina stora intressen är Japan, japansk konst och kultur, något man kanske kan ana i det jag gör.
Mumon Ekai skrev år 1228:
Till muren utan port
Finns oändligt många vägar
Tar du dig igenom den
Vandrar du i frihet genom världen”

Vernissage lördagen den 8 september kl 13 – 16
Utställningen pågår 8 – 23 september 2012
Öppettider: ons – torsdag 12 – 17, fre – söndag 12 – 15

Välkommen!

Taggad ,

Kommentera

