Kicken Ericson

Med ögat mot marken

Kicken Ericson är utbildad på Konstfack i Stockholm och bor numera i Mörbylånga på Öland. Konstnären ställde senast ut på Waldemarsudde och har i övrigt en imponerande rad utställningar, stipendier och offentliga utsmyckningar på meritlistan.
Kicken Ericson erhöll exempelvis år 1987 Stockholms stads kulturpris och åren 1997-2006 Bildkonstnärsfondens 10-åriga arbetsstipendium. Konstnären är bland annat representerad på Nationalmuseum, Röhsska Museet, Statens Konstråd.

Kicken Ericson skriver:

”Utställningen handlar om naturen i mer eller mindre omskriven form. Jag tittar ofta mot marken, den är spännande, jag hittar mycket där. Jag bor på landet. Omringad av bondens marker hämtar jag en del inspiration därifrån. Mitt material är textil, och lite papper. Jag kan tänka mig att mina bilder är en sorts lämningar från tider som gått, tankar som runnit igenom mig, känslor jag haft.”

I bilderna anar man ett släktskap med urgamla koptiska textila fragment. Det är som om små hemlighetsfulla bitar från olika delar av världen ryms i bilderna.

Vernissage lördagen den 29 september kl 13-16
Utställningen pågår till och med den 14 oktober
Öppet ons – torsdag 12-17, fre  – söndag 12-15

Välkommen!

Kommentera

