Ingela Juhlin

Ingela Juhlin, utbildad på HDK och Gerlesborgsskolan och medlem i KRO, är målare bosatt i Båstad med ateljé hemma och på en ö i Blekinge skärgård.
Ingela beskriver sitt målande;

”Mitt liv förflyter ganska lugnt och stilla på en ö i södra Östersjön, där jag har min ateljé
Mina målningar däremot bråkar ständigt med mig – som ett äktenskap med slitningar och osämja.
Ibland fungerar dock förhållandet bra, till bådas belåtenhet och då är målningen klar.
Efter ett par månader görs en ny bedömning och om vi då är nöjda,
förs målningen över havet till land i väntan på nästa utställning.”

Ett axplock ur senare års recensioner;

”I Ingela Juhlins målningar skymtar synminnen från resor eller kustlandskapet hemmavid fram i en målerisk rörelse. Färgernas möten på olika plan ger målningarna flera dimensioner.” Ann Widerström, Södra Galleriet, Stockholm

”Det här är en lyrisk variant av klassiskt, vackert, svenskt måleri med djupa traditioner. Framför allt finns här en väldigt fin färgkänsla.” Gertrud Sandqvist, rektor Konsthögskolan i Malmö

Vernissage lördagen den 10 november 2012 kl 13 – 16

Utställningen pågår t o m 25 november
Öppettider ons – torsdag 12-17, fre – söndag 12-15

Välkommen!

Kommentera

